Forside | Om kommunen | Valg | Valgkort og digitale valglister

Valgkort og digitale valglister

Herlev Kommune fører digitale valglister. Læs her om fordele ved digitale valglister for både vælgerne og administrationen.

Valgkort med digital kode

Som vælger vil du fortsat få tilsendt et valgkort, som du tager med på valgstedet.

Alle, der har ret til at stemme, modtager et valgkort senest fem dage før valget. Valgkortene giver oplysning om

  • afstemningsstedets beliggenhed
  • hvornår afstemningsstedet er åbent

På valgkortet er der en digital kode i form af en stregkode, som det fx kendes fra varerne i et supermarked. Stregkoden kan sikre, at du kun kan stemme én gang. Digitale valglister vil samtidig gøre selve administrationen af valget vil nemmere.

Frit bordvalg og oplysning af fødselsdato

Du går til et af valgbordene. Digital valglister betyder, at der er frit bordvalg.

Valgkort afleveres til valglisteføreren, der kontrollerer, at du er opført på valglisten, og som en ekstra kontrol beder dig om at oplyse din fødselsdato. Så er der ikke tvivl om, hvem du er.

Valgkortet scannes og du registreres på den digitale valgliste.

Dernæst får du udleveret din stemmeseddel.

Husk – valgkort skal medbringes på dagen

Har du ikke modtaget dit valgkort senest torsdag den 16. november 2017, eller hvis oplysningerne på kortet ikke er korrekte, skal du henvende dig til Borgerservice på tlf. 44 52 70 48 / 44 52 70 69 eller ved personlig henvendelse i rådhusets åbningstid.

På selve valgdagen tirsdag den 21. november 2017 kan du også ringe til Borgerservice på tlf. 44 52 70 48  / 44 52 70 69 mellem kl. 08.00 og kl. 20.00.

Er valgkortet blevet væk efter modtagelsen, er der fortsat mulighed for at stemme, ved at møde op på afstemningsstedet.

Husk at medbringe legitimation (pas, sundhedskort, kørekort).

Sidst opdateret 24/10 2017