Rengøring

Rengøring er en af de ydelser, du kan søge om i Herlev Kommune, hvis du har nedsat funktionsevne og derfor har svært ved at klare de daglige gøremål.

Hvad er formålet med rengøring?

Formålet med rengøring er, at gøre almindeligt rent i de primære opholdsrum i din bolig. Hvis du er enlig op til 67 m2, og hvis I er et ægtepar op til 85 m2.

Rengøringen tilrettelægges i samarbejde med dig med det formål at bevare eller styrke dit funktionsniveau.  Du og din hjælper samarbejder om opgaven, så du er aktiv, hvor det er muligt. Hjælpen udføres med respekt for din livsform.

Hvem kan modtage rengøring?

Du kan bevilliges rengøring, hvis du på grund af fysiske eller psykiske helbredsmæssige årsager ikke selv kan varetage rengøring af dit hjem. Hjælpen bevilges efter en faglig vurdering. Der vil desuden blive lagt vægt på, om der bor andre på din adresse, som kan gøre rent for dig.

Hvor ofte kan du få rengøring?

Du kan som hovedregel få gjort rent hver 14. dag, på hverdage i dagtimerne, planlagt enten formiddag eller eftermiddag.

Hvad koster rengøring?

Rengøringen er gratis, men du betaler selv for rengøringsmidler og redskaber.

Hvem leverer rengøring?

Du kan vælge mellem den kommunale leverandør af hjemmehjælp og Elite Miljø, som er en privat leverandør, der er godkendt af Herlev Kommune.

Hvad omfatter rengøring?

Rengøringens omfang er afhængig af dine muligheder for at tage del i rengøringen.    

I videst mulig udstrækning samarbejder du og hjælperen om rengøringen, så du er aktiv, hvor det er muligt.

Almindelig rengøring omfatter renholdelse af de primære opholdsrum i din bolig. Primære opholdsrum er et badeværelse, køkken, entre, opholdsstue og et soveværelse.

Hvilke forpligtelser har du?

  • Der ydes kun rengøring, når du selv er til stede i hjemmet.
  • Hjemmet skal have udvendigt lys, så hjælperen kan orientere sig, når han/hun kommer.
  • Du skal give besked til din leverandør senest dagen før, hvis du ønsker at flytte eller aflyse rengøringen.
  • Du skal stille de nødvendige rengøringsmidler og redskaber til rådighed.
  • De rengøringsmidler, der anvendes, skal være arbejdsmiljømæssige forsvarlige. Støvsuger, komfur, ledninger og kontakter skal af sikkerhedsmæssige grunde være i orden. Hvis der skal støvsuges på flere etager, skal der være støvsuger på hver etage.
  • Af hensyn til medarbejderens arbejdsmiljø må der ikke ryges, mens medarbejderen er i hjemmet.
  • Husdyr skal være lukket inde.

Hvor får du mere at vide?

Det omfatter almindelig rengøring

Badeværelse – opgaver

  • Rengøring både i og under sanitet
  • Badekar rengøres hvis det benyttes, ellers kan fleksibel hjemmehjælp anvendes
  • Aftørring af fliser omkring armatur, håndvask og spejl
  • Støvsuge/feje
  • Gulvvask (våd, opvredet klud)
  • Rengøring af spejl og hylde

Opgaver der ikke udføres

  • Skabslåger og rengøring af skabe
  • Afkalkning af sanitet

Køkken – opgaver

  • Støvsuge/feje
  • Gulvvask (våd, opvredet klud)
  • Der trækkes stole ud fra evt. spiseplads
  • Opgaver der udføres mod tilpasning af øvrige opgaver
  • Afvaskning af komfur, emhætte, køleskab, fryser
  • Afkalkning af kaffemaskine/elkedel efter behov

Opgaver der ikke udføres

  • Afvaskning af skabe og skabslåger

Opholdsstue – opgaver

  • Tørre støv af i nå højde med tør/fugtig klud på borde, reoler, fjernsyn og vindueskarme
  • Støvsugning af hyppigt anvendte siddemøbler, efter en konkret vurdering
  • Støvsugning før eventuelt gulvvask
  • Der skal trækkes stole ud fra spiseborde

Opgaver der ikke udføres

  • Rengøring af billeder
  • Løse tæpper under møbler bliver ikke flyttet
  • Aftørring af nips, porcelænsfigurer og lignende

Soveværelse – opgaver

  • Tørre støv af med tør/fugtig klud
  • Støvsugning før eventuel gulvvask

Opgaver der ikke udføres

  • Vending af madrasser
  • Skift af sengelinned (er en selvstændig bevilling, der kan søges om)

Gang – opgaver

  • Tørre støv af med tør/fugtig klud
  • Støvsugning før eventuel gulvvask
  • Dørmåtte støvsuges
  • Eventuel trappevask af fællesopgang, hvis der er lejemæssige forpligtelser

Generelt udføres følgende opgaver ikke

  • Aftørring af utilgængelige fodpaneler
  • Dørkarme og flader
  • Hovedrengøring
  • Vinduespudsning
  • Rengøring af kældre og lofter, samt trapper hertil
  • Opvask
  • Pudsning af kobber og sølvtøj
  • Udvendige trapper
  • Pasning af husdyr
  • Huslige forpligtigelser i forbindelse med gæster, logerende, og større hjemmeboende børn
  • Tømning af flergangsposer fra støvsuger
  • Flytning af tunge møbler i forbindelse med rengøring
  • Snerydning, havearbejde
  • Vask af gardiner og persienner
  • Vask af løse tæpper
  • Trappevask i opgang, hvis der ikke er lejemæssige forpligtigelser
  • Rengøring af åben altan
  • Rengøring af stikkontakter
  • Rengøring og oprydning efter håndværkere og i forbindelse med flytning
Sidst opdateret 03/02 2017
Kontakt

Visitationen

Herlev Bygade 90, 1.sal
2730 Herlev
Tlf. 44 52 62 92
Kontakt os

Hverdage kl. 9.00-14.00, onsdag lukket.